22. mai 2009

Lamprocapnos spectabilis

L er bokstaven i ABC i ord og bilder denne uke. Valget var ganske enkelt. Nemlig Løytnantshjerte eller Lamprocapnos spectabilis som er det latinske navnet på planten. At det er et hjerte kan man jo tydelig se. Og fargen er jo helt nydelig.

De gammeldagse pikene fikk hjertebank når de så løytnanter i flotte uniformer, og blomstens hjerteform fikk fantasien i sving. Da oppstod historien om hva som gjemte seg inne i hjertet. Trekkes kronbladene forsiktig fra hverandre får man se et bilde av en pike, tar man deretter de indre kronbladene bort ser man en champagneflaske. I et løytnantshjerte er det derfor først en pike, og deretter champagne.

Planten kom til Norge i 1870-åra og er et vanlig innslag i hager rundt om i landet. Den er lettstelt og villig og kommer igjen år etter år. Den blomstrer fra midten av mai og gjennom hele sommeren og vokser seg stor som en busk.


Ikke glem å se på de andre innleggene på bokstaven L! Dem finner du her.

21 kommentarer:

  1. De er utrolig vakre. Fine bilder av bugnende bed.

    SvarSlett
  2. Virkelig vakker plante dette her da!! Flott innlegg!

    Ha en strålende helg!

    SvarSlett
  3. Flott plante, og veldig fine bilder.

    Kanskje jeg er helt grønn nå, men den ligner veldig på Fuchsia?

    Ha en riktig god helg!

    SvarSlett
  4. Da lærte jeg noe nytt om denne vakre blomsten. Nydelig bidrag. Klem fra Randi**

    SvarSlett
  5. Det var ett vackert bidrag på L. Löjtnantshjärta är en härlig blomma!
    Jag har haft en sådan men försökte mej på att flytta den och det klarade den inte av.

    SvarSlett
  6. Løytnantshjerter er vakre :-)
    Flotte bilder!
    God helg.

    SvarSlett
  7. Ja det var en av mine ynglingsplanter i hagen til mine foreldre som barn.

    Endelig har jeg fått en plante her også. Håper den vokser seg like stor som dine.

    SvarSlett
  8. SÅ utrolig flott:) JEg var på gartneriet i dag,og det var like før en oppstamma Løytnantshjerte ble med hjem:)

    SvarSlett
  9. Jeg er veldig, veldig glad i denne planten. Selv har jeg ingen, men like rundt hjørnet står det et flott eksemplar jeg skal fotografere bare sola titter fram igjen.
    Veldig morsomt med historien som gir forklaring på navet! :)

    SvarSlett
  10. Løytnanshjerte er en nydelig blomst, nå fikk jeg høre en nydelig legende og. Alt dette gjorde den til et flott L - bidrag. God helg fra Margit.

    SvarSlett
  11. Ja, disse er nydelig! De har jo et flott norsk navn også, men alt høres så mye mer vakkert ut på latin:)

    SvarSlett
  12. Nydelige blomster og herlige bilder, som blomsten fortjener.
    Vi har også slike i hagen.

    Min er her:
    http://toraa.blogspot.com/2009/05/abc-l.html

    SvarSlett
  13. Det var nydelige bilder! Og tusen takk for informasjonen - den skal jeg bruke når jeg poster et bilde av samme plante som jeg nettopp har tatt.

    SvarSlett
  14. Vakre bilder! Løytnantshjerter er SÅ flotte! Ha en super helg :)

    Sjekk her :)

    SvarSlett
  15. Underbara bilder på en underbart vacker blomma - en av mina favoriter :)
    Jag valde Lins - välkommen!
    http://foto.rudenius.se/post/2009/05/22/ABC-i-Ord-och-Bild-12-L.aspx

    SvarSlett
  16. Ja disse er flotte. Har ikke hørt historien om disse før heller. Flotte bilder du viser :)

    SvarSlett
  17. Løytnants hjerte er en nyyyydelig blomst. Så bra at du brukte den om ukens ABC. Flotte bilder.

    Klem fra Marit

    SvarSlett
  18. Flotte bilder, og artig at du forteller historien om blomsten.

    SvarSlett
  19. Løytnantshjerter er berre utruleg flotte!!
    Ein av mine favorittblomster:0)
    God helg...

    SvarSlett
  20. Takk alle sammen for at dere tok turen innom bloggen og la igjen hilsener.

    SvarSlett