30. juli 2011

Slekta mi

 Jeg har vært interessert i slekta helt siden barndommen, og har granska både framover, bakover og sidelengs. Det var spennende å starte med oldeforeldrene og nøste seg bakover. I begynnelsen var det dette å komme lenger og lenger bakover som var morsomst. Senere meldte også interessen seg for å finne ut hvem av de nålevende man er i slekt med. Det har blitt flere aha-opplevelser. "Oi, er vi i slekt med dem å!!"

 


I "gamle dager" var det å sitte med microfishe-kort og lese seg gjennom kirkebøkene. Det ble ofte gransket langt inn i de små timer. Etterhvert ble man ganske godt kjent blant kirkeboksidene fra sitt eget prestegjeld. Det ble også noen turer til Statsarkivet hvor man hadde tilgang til alle kirkebøkene i hele landet. Men de dagene gikk så alt for fort. Man rakk ikke så mye. Noen av folketellingene gikk det heldigvis an å få tak i i bokform. Og de bøkene ble virkelig flittig brukt.





Nå er både kirkebøker og folketellinger registrert hos Digitalarkivet. Og det er fort gjort å slå opp en formoder eller forfader. Selv om skrifta til presten ikke alltid var så tydelig, har det nå gått ganske greit å lese seg fram til opplysningene.

Artig er det også å komme i kontakt med andre slektsgranskere som gjerne viser seg å være fjerne slektninger. Man har alltid opplysninger man kan dele med hverandre. Og plutselig har slekta vokst seg enda større.

Jeg hadde i mange år en hjemmeside med egne slektssider. Denne ble dessverre fjerna i vår. Dermed fant jeg ut at jeg ville opprette en egen blogg for slekta mi. Denne bloggen finnes her!

7 kommentarer:

  1. Spennende å grave tilbake i tid sikkert, en kan finne de underligste aner. En interesse som kommer når en selv blir eldre har jeg inntrykk av, i alle fall føler jeg det på den måten. En har behov for å vite, men så synd at interessen ikke vekkes før det blir færre og færre en kan spørre :-(

    Ha en kjekk dag der ut i Hemne, ko dæ.

    SvarSlett
  2. For ein gøy og tidkrevande hobby!
    Nydeleg himmelak bilete også :-)

    - god helg -

    SvarSlett
  3. Dette er spennende ja:)) Gubben min har forsket litt, både på min og sin egen slekt.
    Ha en fin lørdag, klem fra meg:)

    SvarSlett
  4. en flott hobby og jeg håper noen i min slakt har vett til å begynne med dette, selv har jeg for masse annet å holde på med...

    kanskje viser det seg at vi to er i slkt og, hihi

    vakker søndag ti ldeg og diamantene i lia!

    SvarSlett
  5. Ja, når digitalarkivet kom var det et eldorado for oss slektsgranskere.
    Har vært innom slektsbloggen din før, og den er LEKKER!!! :-)

    Ha en fin kveld.

    :-)

    SvarSlett
  6. Du er jo kjempeflink til dette også, helt utrolig. Og du har jo fått meg interessert også.

    SvarSlett